Restauratieplan kerkorgel in Ottersum

Inhoud van deze website:
- Beginpagina - Projectbeschrijving / stand van zaken - Dispositie en historie orgel
- Foto's orgel in oude toestand - Foto's orgelactie - -Foto's werkzaamheden
- Foto's orgel in opbouw fase 1 - Foto's orgel in opbouw fase 2
- Sponsors - Nieuws en Links - Gastenboek

Terwijl u naar de foto's kijkt, kunt u luisteren naar Frans Meeuws (orgel) en Joep van Deursen (cello). U hoort het Pelsorgel nadat het door hen weer bespeelbaar is gemaakt. U hoort een bewerking van het Choralvorspiel Ich ruf zu Dir Herr Jesu Christ van J.S. bach

Foto orgelfront oude toestand juni 2004 gemaakt

Het orgel van binnen: op de voorgrond de windlade van het zwelwerk zonder pijpen. Deze lade draagt sinds februari 2005 het Grand Orgue (hoofdwerk) van het Cavaillé-Coll orgel in de Philharmonie van Haarlem.
Je kijkt hier tegen de achterkant van het hoofdwerk aan met o.a. afgebroken schalbekers van het register Trompet 8'.

Het orgel zoals de organist dat vanuit zijn positie ziet.

De pijpen waar je tegenaan kijkt, noemen we het orgelfront. Het zijn de langste pijpen (en daarmee de laagste tonen) van verschillende registers die prestanten heten. Het woord prestant komt van het latijnse woord prestare. Dat betekent vooraan staan. Dan doen deze pijpen letterlijk.

Een foto van het vernieuwde orgel in het concertgebouw van Haarlem dat tegenwoordig de naam Philharmonie draagt. In dit orgel achter het benedendeel van het front staat het Grand Orgue op de voormalige windladen uit het zwelwerk van Ottersum. Links en rechts hiervan bevinden zich de windladen van de pedaalregisters.

En zo ziet binnen het orgel het Grand Orgue er uit. U kijkt van het midden op het (vanuit de zaal gezien) linker deel. Deze lade waarop de pijpen staan, heeft vanaf 1948 in Ottersum het zwelwerk gedragen. In Ottersum werd er trouwens één registerplaats niet gebruikt.

Frans Meeuws aan de speeltafel van het Haarlemse Cavaillé-Coll orgel: zelf spelen op zo'n fantastisch intrument was een onvergetelijke ervaring. Achter hem, half zichtbaar, Ir Henk Kooiker, een van de adviseur voor de restauratie van het Haarlemse orgel.

De Ottersumse speeltafel van binnen uit. Bovenin de achterzijde van de manualen (toetsen), daaronder de kast met de electrische contacten voor o.a. registercrescendo en de bediening van de zwellen van de zwelkast. De rechterkast bevat de techniek voor de z.g. vaste combinaties (voorgeprogrammeerde registercombinaties). In het vernieuwde orgel zal voor de registercrescendo en de programmeerbare combinaties een setzer-apparaat worden geplaatst.

Hier stond de speeltafel. Wat rest, zijn het verhoog waarop de speeltafel stond en een kluwen stroomdraden. In de oude toestand verliepen alle verbindingen (toetsen, registers) via zwak/gelijkstroom (15 volt).

Tekening van het nieuwe orgelfront. Grootste verschil met de oude situatie zijn de pedaaltorens links en rechts. De pijpen worden geplaatst in een kwart cirkel, oplopend om daarmee een hoogteverschil in de vloer te overbruggen. Omdat de toetstractuur mechanisch wordt, wordt de speeltafel midden op een verhoog geplaatst.

Bovenaanzicht / plattegrond.

Goed is te zien hoe het orgelfront eruit komt te zien. Van beneden naar boven: de speeltafel staat midden voor het front. Achter het front komt het hoofdwerk, daarachter het zwelwerk met aan de voorzijde de lamellen waarmee de zwelkast geopend en gesloten kan worden. Links en rechts de pedaalladen. Op het oksaal komt een achterwand met daarachter de windvoorziening. De vierkantjes met daarin een kruisje zijn houten pijpen die vanwege de omvang naast de windladen komen te staan en via een conduct met de lade verbonden zijn.


Klik om de muziek te stoppen